čtvrtek 20. února 2014

Napůl pečený tvarohový minikoláč


Na Valentýna jsem se pokoušela o čokoládové lanýže. Z nějakého pro mě záhadného důvodu bohužel hmota vůbec (ale jako vůbec) neztuhla, takže lanýže se nejen nedaly tvarovat, ale naopak se daly spíš jíst lžičkou - no nic, řekla jsem si, že čokoládovou hmotu upotřebím jinak. Asi po týdnu pobytu v lednici putovala do čokoládového koláče s karamelem, které byl v létě jednou z výzev Daring Bakers (recept jsem použila ten, který uveřejnila Meg v kuchyni). Jenom těsto jsem dělala svoje, stejné jako u jablečného koláče s rozmarýnem. Teď se konečné dostávám k tomu, proč se dnešní recept týká tvarohového koláče a já tu zatím řeším lanýže a koláč s čokoládou - z těsta na koláč mi kus zbyl. Asi takový kus, jaký by se dal použít do úžasné miniformy na dort, kterou jsem si přivezla v lednu z Londýna a netušila, jestli v ní vlastně někdy něco upeču (no a k formě jsem si rovnou vzala i ten super miniaturní stojánek na dezerty, protože to prostě jinak nešlo). Problém vyřešen, akorát porce pro dva (nebo vlastně klidně jenom pro jednoho bez výčitek svědomí) koláče s tvarohem. Není to žádný objevný recept, napůl pečený je proto, že se předpeče jenom těsto na koláč bez náplně, která se přidá až nakonec. Nicméně, křehké těsto, jemná, nepříliš sladká náplň - hm?

Na formu o průměru 12 cm:

cca 80 - 100 g zbylého těsta (zde recept na původní množství a postup)

(nepředpokládám, že byste pekli v téhle miniatuře taky, takže na normální formu o průměru 23 cm použijte celou dávku těsta a náplň z odhadem 500 g tvarohu)

Náplň:

100 g tvarohu v kostce (vaničkový je zbytečně tekutý)
4 - 5 lžic zakysané smetany
lžička citronové šťávy
půl lžičky citronové kůry (případně sušené)
2 - 3 lžíce vanilkového cukru (nebo víc podle chuti)
malá hrst oblíbeného sušeného ovoce, např. brusinky, rozinky, meruňky...

Postup:
Troubu předehřejeme na 170°C. Hotové odpočaté těsto vyválíme na cca 3 mm tlustou placku, kterou vyložíme formu. Dno párkrát propíchneme vidličkou, na těsto položíme kolečko z pečícího papíru a na něj nasypeme fazole, rýži nebo cokoli vhodného, čím těsto během předpečení zatížíme, aby se nenadouvalo. Vložíme do trouby a pečema 10 min, poté vyndáme, odstraníme zátěž a pečící papír a dopečeme dalších cca 10 min dozlatova. Vyndáme a necháme vychladnout ve formě.
Než koláč vychladne, připravíme náplň. Tvaroh utřeme dohladka s cukrem a citronovou šťávou a kůrou, postupně přidáváme zakysanout smetanu, až je hmota lehká a jemná. Na dno vychladlého koláče umístíme sušené ovoce, navrstvíme náplň (je spíš tužší), uhladíme a před podáváním alespoň 2 hodiny, ideálně přes noc, vychladíme.



Kdybyste náhodou hledali to pravé slovo pro popis vzhledu koláče, tak je to rustikální (rozumíme si, mrk).

Žádné komentáře:

Okomentovat